Stendahls och Husqvarna kom till oss med idén om att skapa ett Tinder för träd – Timber. Vi förverkligade idén i form av en progressiv webapp (PWA). Inom loppet av några få dagar skapade Timber ett globalt surr med en räckvidd på 17 099 375 människor! Timber fick utmärkelsen "Creative Pick of the Day" av adage.com.
Progressiva webappar är sajter / webappar som ser ut och känns som native-appar på enheten. Det innebär att användaren får tillgång till all funktionalitet och information utan att behöva ladda ned en mobilapp. Progressiva webappar kan alltså använda sig av modern webbteknologi för att leverera app-lika upplevelser till användaren rakt i webbläsaren.
Eftersom native-appar är relativt tidskrävande att utveckla och underhålla blir en PWA mycket mer kostnadseffektiv. Den är dessutom mer tillgänglig för användaren, som inte behöver ladda ned och installera den.
Om en PWA läggs till på telefonens hemskärm fungerar den till och med offline, precis som en native-app.
Strax efter lansering toppade Timber-kampanjen topplistor för kreativitet världen över och fick utmärkelsen "Creative Pick of the Day". Kampanjen i sig nådde över 17 miljoner människor, både inom och utanför branschen!
Kampanjen blev en internationell succé som sträckte sig långt bortom Husqvarna's vanliga målgrupp och genererade, utöver engagemang och press, dubbelt så många användare som normalt på Husqvarna Chainsaw Academy's hemsida.