Visa caseinfo +
  • Karltex

  • Design UI/UX

  • Utveckling

  • Branding

  • Motion Design

  • 2019

  • E-handel

Från digitala dinosaurier till designerkicks

Karltex, en Göteborgsbaserad sneaker- och streetwear-butik, har en stor närvaro i sin hemstad. Men online är de en liten fisk i en stor damm, och hade dessutom en föråldrad plattform. Med ett stort behov av modernisering kom de till oss, med målet att sticka ut från andra webbutiker, där priset är i fokus.

För kärleken till sneakers

Karltex fokus ligger på sneakers. Med detta i bakhuvudet ställde vi in siktet på att efterlikna en fysisk Karltexbutik, genom att skapa en gridstruktur som kan scrollas igenom precis som om du stod bland sneakershyllorna och kastade längtande blickar. Med en ren design och uppdaterad navigation skapade vi en exklusiv känsla och goda förutsättningar för besökare att hitta vad de söker efter.

Allt är integrerat

Det var viktigt att få det nya systemet att fungera enkelt för både kunder och Karltex. Därför bytte vi till Sitoo som betalsystem, både i butik och online via API. Klarna integrerades för att få till smidiga betalningar. Och för smidig logistik byggde vi funktioner ovanpå Woocommerce som synkroniserar lagersaldo mellan lager och de två fysiska butikerna.

Automatisk friläggning

En av projektets utmaningar var att hitta en lösning för att förenkla friläggningen av produktbilder, något som annars är en tidskrävande process. Lösningen blev ett Wordpress-plugin som, via API, kan maska hundratals bilder med bara ett klick. Det bästa med detta är att funktionen bara blir smartare ju mer den används, eftersom den är baserad på maskininlärning. Denna enkla automatisering sparar tid och pengar.

Mer än en logotyp

Karltex hade aldrig riktigt haft en visuell identitet – bara en logotyp. Så parallellt med att sajten byggdes fick logotypen ett subtilt lyft, och visuella riktlinjer togs fram. Med en färgglad palett och ett strukturerat rutsystem blev resultatet en flexibel identitet.

Från butik till sociala kanaler

Med en ny sajt och fräsch identitet strömlinjeformade vi Karltex' innehållsproduktion. Genom att kombinera automatisk friläggning med smarta mallar gav vi dem förutsättningar för att producera nytt innehåll och material själva varje vecka. Både för tryck, sociala medier, i butik och på webben.

Resultaten

En fräsch, mer engagerande och smidigare upplevelse på webben för användare, både inbitna sneaker-älskare och vanliga kunder. Och för Karltex; en ny, integrerad, tids- och kostnadseffektiv e-commerce-plattform. Som transporterar skor till webben, och sedan till fötter över hela världen.