Visa caseinfo +
  • Bitwave

  • Branding

  • UI / UX Design

  • Motion Design

  • Brand Guidelines

  • Webflow

  • 2022

  • Bitwave

Spel som skapar vågor

Genom att blanda det bästa från dåtid, nutid och framtid skapar Bitwave Games retro-inspirerade spelupplevelser av hög kvalitet som är tillgängliga och underhållande för alla. Efter att de bytt namn från Retroid till Bitwave antog vi utmaningen att ta fram en helt ny känsla och design för varumärket.

Bitwave cash register 1 Bitwave cash register 2 Bitwave cash register 3 Bitwave cash register 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

En glädjefylld nostalgitripp

De flesta av Bitwaves kunder är i 30-årsåldern och har en nostalgisk anknytning till de spel de haft som barn. När vi skapade Bitwaves nya visuella identitet använde vi oss av tekniska begränsningar från förr som identitetsbärare i form av grafiska element, animation och ljud.

Old school-coolt

Som en kärlekfsfull referens till Super Mario Bros-spelen från 80-talet stöpte vi om logotypen i en kantig low res-stil. Formen refererar även till en sågtandsvåg, som den kallas i musikteori. Detta inspirerade oss till att tillsammans med en musiker ta fram ett signaturljud för varumärket, som påminner om ljud från 8-bit-spelkonsoler.

Sajten på iPhone

Mindre funkar bäst

För att få till en riktigt sentimental användarupplevelse applicerade vi en skräddarsydd kornighetseffekt i två färgtoner på grafiska element och animationer. Till skillnad från de runda prickar som uppstår när man lägger på kornighet i en tryckpress använde vi oss av stora, kvadratiska pixlar för att knyta tillbaka till retrospelstemat.

Sajten på dator