Visa caseinfo +
  • Bokmässan

  • Content Creation

  • Effect House

  • 2024

  • Bokmässan på TikTok

Ljudet är på

INTRO

Under 2024 gick Bokmässan och blev medelålders genom att fylla 40 år. Dom vände sig då till oss med den spännande frågan: “Vi vet att det finns massa potentiella, unga, Bokmässan-heads på Booktok. Kan ni hjälpa oss nå dom?”.

Ljudet är på

Vad är BookTok?

BookTok är världens största bokklubb. Ett community på TikTok där allt handlar om litteratur och läsande. BookTok är så stort att det faktiskt håller på att omforma och utmana hela bokbranschen, för plötsligt behöver en bok inte vara sprillans ny för att bli en hypad bästsäljare. Böcker kan bli virala och slå igenom stort, även 10 eller 100 år efter att de först publicerades – något som den traditionella förlagsindustrin inte riktigt är van vid.

Ljudet är på
Ljudet är på
  • 1
  • 2

Content creation på TikTok

Är det något vi verkligen älskar så är det internet. Vi vet att varje kanal och plattform fyller olika syften för användarna, och det är något som måste speglas i innehållsstrategin som tas fram för varje individuell kanal. TikTok skall vara smart och icke-cringe, snabbt, lärorikt och underhållande och den perfekta balansen mellan “jag bryr mig knappt” och “jag satsar allt” för att inte verka ängsligt.

TikTok är inte en kanal att tvinga på människor sin snygga visuella identitet. Det är ett socialt medium. En plats där man bygger gemenskap och kan vara experimentell, men framför allt skapar underhållande innehåll som engagerar – inte reklam. För om man ville bli utsatt för något välpolerat och kurerat skulle man inte gå till TikTok.

Ljudet är på
Ljudet är på
  • 1
  • 2

Ett filter som engagerar

Det vi på Simma Lugnt gillar mest av allt är att skapa digitala lösningar som folk faktiskt vill använda och interagera med. Vi vill att våra kunders målgrupper ska haja till och kunna påverka deras upplevelse med hjälp av interaktion och på så vis bygga en starkare relation till varumärket.

I det här projektet hittade vi det perfekta sättet att kombinera teknik med content genom att skapa ett interaktivt TikTok-filter där användarna kunde ranka olika litteraturgenrer och aktivt delta i skapandet av innehåll tillsammans med Bokmässan.

Ljudet är på

resultat

I detta projektet tog vi full kontroll över Bokmässans TikTok, vilket innebar att vi skötte innehållsskapandet, redigeringen, publiceringen och modereringen av communityt innan, under och efter Bokmässan.

Långa, och extremt roliga dagar i nära samarbete med Bokmässan-teamet resulterade i över 350 000 visningar (och det ökar fortfarande) utan att vi spenderade en enda krona på annonsering.

Inte för att skryta (men också; för att skryta): vi lyckades nå en engagemangsgrad på 9,1%. Mer än tre gånger högre än branschens genomsnitt.

"Vi hade under en tid funderat på hur vi skulle utveckla vår när(från)varo på TikTok – en självklar kanal för unga och för en bokbransch i förändring, inte minst genom fenomenet BookTok. Därför valde vi Fia och Simma Lugnt, som med säker hand styrde oss i rätt riktning. Med ett otroligt engagemang och total koll kunde vi nå rätt målgrupp på ett autentiskt sätt och etablera oss på plattformen utan att framstå som boomers. Stort tack till Fia och Simma Lugnt för det!” — Andreas Bäckman, Kommunikatör, Bokmässan

Ljudet är på